Budget 2020

Vi kan konstatera att ekonomiskt går Lekebergs kommun väldigt bra. Överskottet är stort.

Men det finns olika förklaringar på varför överskottet är stort. Vakanta tjänster är inte tillsatta så snart som skulle behövas om ens alls. Det är en sak vi i Framtidspartiet pratar om vid varje budget. Om tjänsterna vore tillsatta kanske inte sjukskrivningarna vore så höga men inte heller överskottet. . Det är tungt för de som är kvar som ska täcka upp för de som slutat och det är stora glapp innan ny personal träder in och kan jobba självständigt fullt ut. Att vara en bra arbetsgivare är att se till sådan enkla saker. Vi tror att det skulle gynna både medarbetare och kommunen om vi tar detta på allvar.

Kommunalskatten har ökat mot budget. Vi räknar alltid budget på ett lägre antal innevånare än vad som är i verkligheten. Det blir som en buffert. Vi har räknat på 100 fler innevånare för varje år men det är i verkligheten ett högre antal. Den marginalen kan vara bra att ha. Vi fortsätter med det.

 

Det är tack vare vår lojala och duktiga personal som gör att det går så bra, men hur länge orkar de. Det vi som politiker ska göra är också att ge dem fullt förtroende att de kan sitt arbetsområde. Politiken säger vart vi ska och cheferna och dess medarbetare arbetar fram strukturer för det som alla kan arbeta efter. När vi kommit dit är mycket vunnit. Politiken ska inte sätta högre mål än vad som är realistiskt gentemot resurser som tilldelas. Därför anser vi i Framtidspartiet att vi inte behöver lägga mycket pengar på kompetens och utveckling under ett separat konto. Vi lämnar dessa medel till nämnden/förvaltningen de vet bäst vad som behövs och hur det ska göras. Om de ska söka medel ur en pott är det mycket tidskrävande administration innan förslagen från personalen till det att förslagen beviljas, än om vi litar på deras profession inom förvaltningen och de beslutar ihop med sin nämnd.

 

Kompensation för hyreshöjningar och löneökningar ligger hos KS. De olika förvaltningarna får dessa pengar när det är klart vad lönehöjningarna blir likaså hyreshöjningar. Det är en bra ordning.

När vi lagt vår budget räknar vi med ekonomiskt resultat av skatter och bidrag på 3 % 2020 och 2 % planåren 2021 och 2022. 2022 kan bli ett tuffare år än de två nästkommande åren.

 

Fördelningsmodellen som ligger i förslaget skola/förskola och äldre vård och omsorgerna antar vi som den är likaså uppräkningar av anslag till gemensamma nämnder i Sydnärke.

KUB ger vi ett tillfälligt anslag på 3 miljoner kronor 2020

Dessutom lägger vi ett permanent anslag på 2 miljoner kronor, som följer både 2021 och 2022. Alltså en ramförstärkning. Vi lägger inga effektiviseringskrav under 2020 och 2021 men har nämnden inte arbetat med effektiviseringar som ger utslag i budget så kommer effektiviseringskrav på 0,75 % 2022 vilket är ett besparingskrav på 3,162 miljoner 2022. Förmodligen är allt återhämtat och något sparkrav behöver inte ske. Vi ger nämnden möjlighet att under 2020 och 2021 arbeta och lägga upp strategier för att komma ner i kostnad till och med 2022.

2020 finns både ett tillfälligt anslag men också ett permanent anslag, ramförstärkning, så man långsiktigt kan planera verksamheten, 5 miljoner. Både utveckling och kompetenshöjning.

Vi lägger dessutom 2,1 miljon kr på förskola Fjugesta 2020-21 liksom majoriteten.

 SON får ett tillfälligt anslag på 2 miljoner kr.

 Tillfälligt bidrag till korttidsplatser 230 tusen kronor 2020 340 tusen 2021 och 500 tusen kronor 2022.

Ombyggnation Hidinge skola 2021 490 tusen och 2022 1, 090  miljoner kr, är samma som majoriteten

 

KS tillfälligt anslag på 1 miljon riktat till Teknik & service till främst lekparker, upprustning, utveckling av lekplatser/lekparker samt 960 tusen till oförutsett.

Vi följer upp våra motioner som vi lagt i KF. Därför lägger vi 50 tusen kr till hårdbeläggning och belysning för cykelväg mellan Gropen Fjugesta, femtiotusen ligger även för 2021 0ch 2022.

 300 tusen till Vägsamfälligheter för att de ska full täckning för kostnad beräknat av staten för hållbar och säker vägstandard. I dag betalar staten ut mellan 60-85 % av kostnaden och kommunen lägger 15 %. Det finns ett glapp som delägarna i vägsamfälligheterna får bekosta själva. De gator och vägar som kommunen underhåller i kommunen tas inga avgifter ut av de boende det betalar skattekollektivet. Alltså bidrar delägare i vägsamfälligheter även till andra gator i kommunen.

 Lokal och upphandlingsansvarig var ett projekt som efter två år skulle involveras i KS budget. Det har vi plockat bort för det ska vara involverat i KS ram för 2020

Vi tar bort 500 tkr till familjecentral, grov uppskattad hyra. Det har varit med under ett antal år att det ska avsättas till hyra men ingen verksamhet har presenterats. Det borde finnas med hur man tänker arbeta. Det naturliga vore att se vad verksamheten ska innehålla inte starta med en lokal och utgå från den. Till 2021 kanske vi kan få se ett förslag på plan för familjecentral.

Lokalkostnaderna förväntad ökning med 2 % 2020 men 1 %  1921-2022

 Vi lägger inga extra utvecklingsmedel till nämnderna. De har fått medel i sin budget och det måste vara effektivare att nämnderna och förvaltningarna själva beslutar om vad som behöver göras i stället för att utveckligsmedel ska ansökas om och beviljas av KS. Det har arbetats så när utvecklingsmedel skapades men nu borde det vara inarbetat så nämnderna själva hanterar den processen Det tar mycket tid och kraft för en sådan tungrodd hantering. Under en tid har nämnderna/förvaltningarna arbetat med att söka utvecklingsmedel. Nu kan de arbetet och genomförandetid kan absolut förkortas.

 

Vi lägger inga medel till det som majoriteten kallar attraktiv arbetsgivare.

Om alla arbetar för kommunens bästa kommer det också att märkas om kommunen är en bra arbetsgivare.

Lokal och upphandlingsansvarig under KS tar vi bort. Det var ett projekt som skulle ges anslag under två år sedan skulle det inplnateras i KS budget. 2020 är tredje året alltså ska medel finnas i KS budget för det räknar vi med.

 

2020                                                                               2021              2022

Fibersatsning                       500´

KS oförutsett                       960´

KUB tillfälligt anslag           3000´

KUB permanent anslag      2000´                                  2000´             2000´

SON tillfälligt anslag          2000´

KS tillfälligt anslag T&S      1000´

Beläggning och belysning cykelväg Gropen-Fjugesta

                                                50´                                                    50´                       50´

Vägsamfälligheter                     300´                                                  300´                     300´

 

Om KUB inte kommit ner i kostnader till och med 2022 kommer ett sparkrav läggas på 0.75% 2022 som är i storleksordningen 3, 162 miljoner kronor.

Vi räknar med en hyreshöjning på 2% 2020 och 1% 2021 och 2022.

  

Vi följer för övrigt majoritetens förslag på satsningar på förskola Fjugesta med 2 100´ 2020-2022

Ombyggnad Hidinge skol 2021-22

Kapitalkostnader för framtida byggnationer skollaokaler 2021 5 893´ och 2022 – 8469´

Kapitalkostnader för framtida byggnationer tillagningskök Linden 750´ 2021 och 1 500 2022

 

Vi lägger inget till familjecentral, utvecklingsmede, lokal och upphandlingsansvarig, attraktiv arbetsgivare

 

 

Reflektion:

Vad kan man förvänta sig? att allmänheten får för uppfattning när det framstår i media som att de olika budgetarna är så lika. Framtidspartiet i Lekeberg stack ut på flera punkter: t.ex KUB fick tillfälligt anslag om 3 miljoner 2020 + 2 miljoner som permanent ökning som fortsättter både 2021 och 2022 med 2 miljoner, det är alltså en ramförstärkning som håller i sig över tid, det fanns inte i någon annan budget. Det gör att nämnden/förvaltningen kan arbeta långsiktigt och läggga upp en plan/strategier hur man kan utveckla, kompetenshöja och förhoppningsvis har effektiviserat så det inte behövs något sparkrav 2022. Andra partier ger med ena handen och tar tillbaka med andra handen samma år???. Familjecentralen som FL tar bort i budget förklarades med att vi kan inte varje år budgetera för en grov uppskattad hyra för familjecentralen. Vi måste väl i rimlighetens namn se vad det är för verksamhet vi ska bedriva och därefter "boka"lokal. Vi ska väl inte ha en lokal som vi ska försöka fylla??? Driftskostnaden är inte  heller ovässentlig? Att FL tar bort medel i budget för lokal- och upphandlingsansvarig är för att den kostnaden ska rymmas i  befintlig budget. Efter två år skulle den kostnaden inrymmas i budget. 2020 är det tredje året alltså finns det i budget om det är meningen att den ska vara kvar. Den som innehar tjänsten är anställd i kommunen.  Det här sticker ut från övriga budgetförslag, men om ingen läser, lyssnar och förstår så kan allt verka lika om man inte vet vad budgetförhandlingar är.

Jag tycker inte det säger något i en budgetdebatt att "vi lyfter de gröna frågorna", ja hur då? det är naivt,. Bara visioner i en debatt är tunt.

Vilken budget som skulle antas på Kommunfullmäktige var naturligtvis ingen spännande gissning. Alla visste från början att majoritetens budget skulle få mest gehör, de har ju drygt 50 % av rösterna i KF. Hade någon annan budget vunnit då hade det varit att sticka ut.

Det fina med att lägga ut en budget är att visa kommuninnevånarna var de olika partierna prioriterar. NU prioriterade FL KUB:s verksamhet. 2017, tror jag det var, som nuvarande SON fick 11 miljoner för att komma i fas och inte varje år  ligga med stort underskott. Det var en bra satsning. I årets prognos ser det ut som at SON kommer att göra ett överskott på drygt 1 miljon kronor.

Om man prioriterar allt blir det ofta inget alls.