Interpellation till Kommunstyrelsens ordförande Wendla Thorstensson
Under tiden 22 mars till 30 mars 2019 utspelades sig en artikelserie, 5 dagar i Nerikes Allehanda om chefsflykten från Lekebergs kommun. Det är ingen munter läsning.
Del 1 beskrev hur chefer som slutat upplevt sin tid i Lekeberg, del 2 nattsköterska larmar om underbemanning, del 3 situationen om den svällande förskolan, del 4 flera chefer talar om en tystnadskultur och del 5, 15 chefer har slutat sedan Willén började. Den rubriken var lite missvisande. Willén är relativt ny som kommundirektör men övertog ett stort problem.
I artikeln i del 5 uttalade sig personalspecialist Linda Carlson som var samtalsledare för ”Reflekterande team” och skrivit rapport om chefers arbetsmiljö i Lekebergs kommun. Rapporten har fått många positiva reaktioner från mellancheferna men responsen från högsta ledningen var sämre kunde vi läsa i artikeln. När jag läste detta i N-A var det första gången jag hört talas om att det fanns en sådan rapport.
Jag blev nyfiken och undrade vad som hänt, jag hade inte hört något om det så jag antog att rapporten nyss släppts. Jag kontaktade L Carlsson och frågade om jag kunde få läsa rapporten och den fick jag omedelbart via mail. Det var en hårresande rapport om hur cheferna upplevde sin vardag.
Ett axplock ur rapporten
Man saknar uppskattning och tillit från högre chefer,
en bristande organisation,
målkonflikt och stöd i prioriteringar, förändrat arbetsinnehåll, ex. ökad administration.
Det alvarligaste i rapporten tycker jag är att det råder en tystnadskultur i kommunen.
Man vågar inte ha åsikter och kan inte säga vad man tycker.
Cheferna är väldigt lojala och vill göra ett bra arbete men det är inte lätt med ställda krav när resurser saknas.
Cheferna upplever att de politiskt övergripande målen är oklara och inte tydligt förmedlade eller förankrade i verkligheten.  Det är ganska starka reflektioner.
Jag tog upp det på informationsdelen på kommunstyrelsens möte 10 april eftersom det inte stod med varken som informationsärende eller meddelande då (det lades ut under meddelande när vi satt på mötet). Jag frågade hur ska vi förhålla oss till artikelserien i Nerikes Allehanda som inte visat den mest positiva sidan av vår kommun. Finns det någon plan hur vi ska gå vidare. Från deltagarna på mötet fanns inget intresse för rapporten. Jag blev minst sagt upprörd över den nonchalans som visades.
Efter kontakt med projektledaren fick jag reda på att rapporten varit klar i september 2018. Den har inte lyfts till Kommunstyrelsen, KS, på något av de möten som varit sedan september 2018 förrän jag frågade hur vi skulle förhålla oss till den nu i april 2019. 10 april var det 5:e KS-mötet sedan rapporten släpptes.
Jag måste säga att jag blev chockad av det bemötande jag fick när jag tog upp detta ärende på KS. Tystnadskultur råder tyvärr lite varstans i kommunen.
Det finns naturligtvis även positiva delar i rapporten.

 Frågorna jag vill ställa till kommunstyrelsen ordförande är:
Det har gått nästan 7 månader sedan rapporten blev klar, har den glömts bort? eller gömts bort?
Berör inte rapporten oss? Det ligger mycket stor kritik mot kommunen som arbetsgivare.
Ska vi se den som en hyllvärmare? eller som en väckarklocka?
Vill vi inte jobba för att behålla cheferna i kommunen? och även annan personal.
Ska vi inte tacka de som deltagit i projektet för att de belyst svagheterna i kommunen? den ger oss möjlighet att skapa förutsättningar till en bättre framtid för vår personal.
Syftet med rapporten ska vara att behålla våra befintliga chefer, kan man läsa i rapporten. Hur kommer det arbetet att se ut?
Vem ska ansvara för det arbetet?
Kommunstyrelsen ska ses som kommunens ”öga”, varför informerades inte kommunstyrelsen snarast om denna rapport?


Kerstin Leijonborg/ Framtidspartiet i Lekeberg

 


Svar på interpellation från Kerstin Leijonborg angående rapporten från reflekterande team.
Reflekterande team är ett arbetssätt som pågick i projektform under vintern 2017/2018 för att ge möjlighet till chefer att diskutera utmaningar i chefernas vardag samt att tillsammans hjälpas åt att hitta lösningar. Projektet initierades av kommundirektören och är en del i att förekomma sjukskrivningar och vara en attraktiv arbetsgivare.

Kerstin ställer följande frågor i interpellationen:
Det har gått nästan 7 månader sedan rapporten blev klar, har den glömts bort? eller gömts bort?
Berör inte rapporten oss?

Rapporten från reflekterande team med kommunens chefer skickades den 5/12 2018 till samtliga kommunalråd. Däribland fanns både avgående och tillträdande oppositionsråd. Oppositionsrådet har i sin roll ansvar för att sprida information till övriga oppositionen. Varken dåvarande majoritet eller nuvarande majoritet har för avsikt att undanhålla information för oppositionen. Alla offentliga handlingar går också att begära ut. På kommunstyrelsens sammanträden så finns det alltid en punkt med rubriken meddelanden. Där finns ett axplock av meddelanden/skrivelser som inkommer till kommunen. Självklart kan där läggas till information som efterfrågas vilket också gjordes i fallet med denna rapport på kommunstyrelsens senaste sammanträde.


Det ligger mycket stor kritik mot kommunen som arbetsgivare.
Ska vi se den som en hyllvärmare? eller som en väckarklocka?
Vill vi inte jobba för att behålla cheferna i kommunen? och även annan personal.
Ska vi inte tacka de som deltagit i projektet för att de belyst svagheterna i kommunen? den ger oss möjlighet att skapa förutsättningar till en bättre framtid för vår personal.
Syftet med rapporten ska vara att behålla våra befintliga chefer, kan man läsa i rapporten. Hur kommer det arbetet att se ut?

Utifrån utmaningarna som belys i rapporten har flera åtgärder vidtagits för att vara en attraktiv arbetsgivare med nöjda medarbetare:
Programmet med internutbildningar för chefer och nyckelfunktioner har omarbetas och utökats. Programmet kommer fortsätta som en del av den ordinarie verksamheten eftersom det efterfrågas både av nya chefer och av de som varit med ett tag. Flera av de chefsdialoger som har genomförts har haft ett fokus på frågor som utgör utmaningar i chefsskapet och fokus har och kommer fortsätta vara att både skapa ökad förståelse för olika processer och ge stöd i att hantera de utmaningar som uppstår här (medarbetarenkät, lönebildningsprocess, samspel politik och förvaltning osv).
Ett arbete har också startas med att skapa bättre planering och framförhållning. Detta gäller t.ex. planeringen av hur vi använder de resurser kommunen har genom en budgetprocess som börjar tidigt och genom att vi i hela kommunen börjat arbete med en lokalförsörjningsplanering.
I såväl KSF, KUB och SON har arbete skett med att skapa bättre beredningsprocesser så att beslut kan bli bättre underbyggda och så att det kan bli lättare att samordna olika frågor för att undvika eller minska effekterna av målkonflikter och för att hjälpa fler att bli sittande ensamma med problem som måste lösas.

Under det senaste halvåret har cheferna gemensamt på chefsdialoger tagit fram en handlingsplan för en förenklad chefsvardag. Handlingsplanen innehåller åtgärder som t.ex. utbildningar i system, förenkling för mobilitet och distansarbete, digitalisering av personalrelaterade processer som t.ex. anställningsavtal och beställningar, automatisering av fakturahantering, digitala underskrifter, bättre stöd för internkommunikation, utveckling av funktionalitet i Självservice (både för att förenkla och för att slippa pappersblanketter), utveckling av bemanningsteamets service osv.

Vem ska ansvara för det arbetet?

Kommundirektören har som uppgift att leda och styra förvaltningen i den uppgiften ingår detta arbete.

Kommunstyrelsen ska ses som kommunens ”öga”, varför informerades inte kommunstyrelsen snarast om denna rapport?
Som jag skrivit ovan så fick oppositionen informationen samtidigt som majoriteten den 5/12 2018. Varje möte med kommunstyrelsen finns en punkt där kommundirektören informerar och där ledamöterna inbjudas att ställa frågor.

Wendla Thorstensson
Kommunstyrelsens ordförande

 

Mina reflektioer på svaret!

Att rapporten skickats till alla kommunalråd gör inte att FL och SD fått rapporten, vi har inget kommunalråd. Förr när oppositionen skulle kontaktas gjorde KS ordf detta. Oppositionsrådet i dag står för M,KD,MP,L och V.  Ett missförstånd kanske.

Du säger att alla handlingar går att få ut. Hur får man ut handlingar som man inte vet finns undrar jag då?

Till KS sammanträden finns en punkt med rubriken meddelandesäger Du. Men vad som rapporteras där är väl vad KS ordf anser vara nödvändig information och den här handlingen vi talar om i dag har väl inte ordf ansett vara av vikt att lägga ut och inte heller övriga majoriteten som tydligen fått info om rapporten

 

Hyllvärnmare eller väckarklocka. Ska vi inte tacka de som deltagit i rapporten för att de belyst svagheterna i kommunen....

Då säger Du att flera åtgärder har vidtagits. Chefsdialoger har genomförts m.m.Är det någon handling som vi kan få ta del av? Annars är det ju bara hörsägen som Du brukar säga inte är något att bry si om. Det måste finnas handlingar för att kunna arbeta med det. Var finns de? Svammel är ingen fakta.

Kritik- kommunen som arbetsgivare.Utifrån utmaningar som belyses i rapporten har flera åtgärder vidtagits för att vara en attraktiv arbetsgivare med nöjda arbetare:Ett arbete som startats med att skapa bättre framförhållning- hur kan vi se att det arbett är på gång?Det gäller tydligen för hur vi använder de resurser kommunen har genom en budgetprocess som börjar tidigt och att vi i hela kommunen börjat arbeta med en lokalförsörjningsplan os. osv.

Det är mycket snack men vad kan vi begära ut för handlingar för att se att det sker?

Handlingen för förenkla chefers vardag är den en handling som kan rekvireras?Du pratar väldigt mycket om allt detta som gjorts då borde Du ha kunnat ge mig svar om detta på KS-mötet 10 april

Du svarar också att kommundirektören har som uppgift att leda och styra förvaltningen och arbetar för att behålla befintliga chefer. Då kan man hoppas att det arbetet har pågått även innan rapporten gjorts.

Som slutpoäng har Du svarat att oppositionen och majoriteten fått samma information samtidigtom denna rapport 5 dec-2018, vilket inte skett till Framtidspartiet enligt mig.

Vidare säger Du att varje KS-möte innehåller en punkt där kommundirektören informear och ledamöterna kan ställa frågor. Har kan vi ställa frågor om det som vi inte vet om?Var vänder man sig för att få den insynen?

Tack vare N-A i mars i år förstod jag att det fanns en handling och tog iniativet att få se den coh läsa den.Jag fick den direkt via mail av rapporthandläggaren. Det jga konstaterar är att högsta ledningen inte tycker att arbetsmiljö/villkor är viktigt.

Det vi skrev i vårt partiprogram om arbetsmiljö var kort och koncist:

Bra arbetsmiljö/villkor ger nöjda medarbetare.

 men ochså

Politikernas ansvar för ett tryggare Lekeberg är

raka svar, ärlighet och omtanke och respekt.

Vi i vårt parti arbetar utifrån det. Det står vi fast vid.

Några konkreta svar fick vi inte som jag ser det. Vad det här leder kan vi se oss om i stjärnorna