KF 28 februari 2022

Framtidspartiet i Lekeberg stod inte bakom förslaget att avsluta gemensamma nämnderna  Miljönämnden och Byggnänden i Sydnärke och ersätta dessa med en gemensam nämnd, Sydnärke Miljö- och Byggnämnd. Kommunerna som arbetar tillsammasn är Laxå, Askersund och Lekebergs kommuner

Att gå med på detta är att minimera det politiska inflytandet.Det handlar inte om att beslut kan ske i snabbare takt utan att begränsa politikst inflytande. Alla ärenden måste behandlas på ett tryggt och bra sätt inte att forsera ärenden.


För drygt ett år sedan ville Bygg- och miljöförvaltningarna, som sitter i Askersund och betjänar Askersund, Laxå och Lekebergs kommuner, slå samman de båda förvaltningarna till en gemensam förvaltning för att prestera ett bra arbete och samarbetet skulle bli bättre i förvaltningen genom denna sammanslagning. Det är genomfört.
Nu önskar man också att nämnderna ska slås ihop från två nämnder till en nämnd och då behövs inte så många politiker sägs det. Här talas det om att minska det politiska inflytandet, man halverar nämnden från 9 politiker i de båda nämnderna till 9 politiker i en gemensam nämnd. Det tre politikerna från varje deltagarkommun ska lyda under miljöbalken och Plan och bygglagen som är ett digert arbete att sätta sig in i. I dagsläget lyder Miljönämnden under Miljöbalken och Byggnämnden under Plan- och bygglagen.
Detta har varit på tal under en tid och vi i Framtidspartiet har inte varit för det men ville vänta in så mycket underlag som möjligt för att kunna ta beslut.
Nu finns ett förslag till beslut som vi inte kan stå bakom.
En nämnd innebär att politikerna som ska sitta i den föreslagna gemensamma nämnden, Sydnärke miljö- och byggnämnd, kommer att halveras från det nuvarande som är 6 ordinarie politiker från vardera deltagarkommun i två nämnder till 3 politiker från varje deltagarkommun till en nämnd. Hela nämnden ska innefatta 9 politiker alltså, en halvering. Det hade kommit i annan dager om förslaget en nämnd med 5 politiker från varje delägarkommun, då hade förtroendet för politikerna inte blivit lika negativt.
Den nya nämnden kommer också att få fler områden att hantera: tobakslagen, alkohollagen, lagen om detaljhandel med vissa receptfria läkemedel och lagen om elektroniska cigaretter och påfyllnadsbehållare som åligger kommunerna. Dessa uppgifter har legat under Socialnämnderna. Utöver detta förslås att nämnden får ansvar för kommunernas tillsynsansvar vad gäller skyltning vid väg.
Det har påståtts att det ska bli en attraktivare nämnd att sitta i och att politikerna kommer att bli ”vassare”. Ingen vet i dag vilka politiker som kommer att besitta platserna, alltså är det inget argument. Det finns inget belägg för att handläggningstider förkortas genom att ha en nämnd, det handlar om organisation.
Jag har frågat om det är en ekonomisk besparing att genomföra denna halvering av politikers inflytande men svaret var att det är marginellt. Det är också möjligt att arvodet för ledamöterna i nämnden förändras eftersom det kommer att vara mer tidskrävande. Lokalkännedomen begränsas och det blir svårare att ta hänsyn till lokala förutsättningar är också ett starkt vägande skäl till att inte minska det politiska inflytandet.
Avslagsyrkande från Framtidspartiet i Lekeberg